Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Buskerud

Buskerud fylkeskommune

Postadresse: Postboks 3563, 3007 Drammen

Besøksadresse: Haugesgate 89, 3020 Drammen

Telefon: 32 80 86 79

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 14

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

1950 Spionen (UKE 6)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Klokken er blitt 1950. Det strømmer toner fra en leilighet. Astrid Høyer sitter ved pianoet. Samtidig strammer støvsugerselgeren Frank Øye seg opp utenfor døren hennes. Han ringer på. Hun slutter å spille, går mot døren, så stopper hun. Skal hun åpne eller ikke? Hun kan jo på dette tidspunkt ikke ane hvilke fryktelige konsekvenser det ville få om hun åpnet døren. Bare et forkvaklet sinn, paranoid på grensen til galskap, kunne ane konsekvensene.STATSTEATRET ønsker med sitt prosjekt «Norge 1066-2066» å «skrive» fortellingen om Norge på nytt og bringe den ut i by og bygd for et stort publikum. Vår første produksjon var «1066 – Slaget ved Stamford Bridge», og vår siste blir en framtidsfabel av Norge i 2066. Planen er å lage ti forestillinger på ti år. Vi vil se etter og sammenstille fortid og nåtid. Hva går i loop? Hvilke fortidige hendelser, konflikter og personer har beveget vår samfunnsutvikling? Hva har det offisielle Norge bevisst eller ubevisst utelatt?Anmeldelse: AftenbladetAnmeldelse: Rogalands AvisAnmeldelse: Dagbladet

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.Tilgjengelige datoer:UKE 4108.10.18 - Manon (ballett)10.10.18 - Manon (ballett)11.10.18 - Manon (ballett)UKE 4506.11.18 - Svanesjøen (ballett)07.11.18 - Svanesjøen (ballett)08.11.18 - Svanesjøen (ballett)UKE 209.01.19 - Billy Budd (opera)10.01.19 - Billy Budd (opera)UKE 422.01.19 - Svanesjøen (ballett)UKE 712.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)14.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 819.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 927.02.19 - Rosenkavaleren (opera)28.02.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1006.03.19 - Rosenkavaleren (opera)07.03.19 - Rosenkavaleren (opera)08.03.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1401.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)02.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)03.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)UKE 1509.04.19 - Tryllefløyten (opera)10.04.19 - Tryllefløyten (opera)11.04.19 - Tryllefløyten (opera)12.04.19 - Tryllefløyten (opera)

Det performative huset - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

GRØNLANDSŪTRAEN‎ (Fredrik Høyer)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Hvordan skape mening når hele verden bare er et ‘hæ?’
De har (minst) femti ord for «snø» på Grønland. I smeltegryta utenfor T-banen og Deli de Luca finnes et mylder av stemmer – et sted i lille Norge hvor du møter den store verden. Her går du rundt og er engstelig, kverner på de samme tankene. Du prøver å dra hetta over hodet og sette på en sang. Ikke tenke noe mer på det. Men det er allerede i gang.
Grønlandsūtraen er skrevet av forfatteren og poeten Fredrik Høyer, som også fremfører det. Stykket er omarbeidet for scenen av Mattis Herman Nyquist, som debuterer som regissør. Monologen er basert på diktsamlingen med samme navn, utgitt som bok og LP-plate under litteraturkonseptet Ferdigsnakka. I Grønlandsūtraen er temaet resirkulasjon: Hovedpersonens bekymringer og angst for verdens tilstand er noe som kommer og går, som i en loop. Det handler om hvordan vi hører og snakker om de samme tingene, om og om igjen. Er det i det hele tatt mulig å bryte ut av negative spiraler, de onde sirklene, hverdagslivets mønstre? Er det mulig å sette sammen alle de løse ordene og tankene, det fragmentariske og ødelagte, og skape ny mening i kaoset? Og hva er faktisk handling, og hva er bare prat?Regissør: Mattis Herman Nyquist. Lysdesigner: Øyvind Wangensteen. Komponist/lyddesigner: Gaute Tønder. «Selvironisk innsikt og åpen humor om klimaforandring, antibiotikaresistens, Tottenhams tap på hjemmebane og kjærligheten som et tapsprosjekt.» Aftenposten (Terningkast 5]
 «Fredrik fra Drammen hadde fortjent en klem. Men tekstene hans, de fortjener så mye mer. En hel verden, liksom.» Dagsavisen [Terningkast 5]

IRL - In Real Life VGS

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe om vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser.Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/kopi, luksusvarer/samtidskunst og virkelighet avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.Verkstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?UKE 41 og 42

Mellom Oss

Film, Trinn: VG1-VG3
380 filmskapere-1 film! En film om lykke, forventninger, grenser og motgang.
Våren 2016 ba fimskaper Charlotte Røhder Tvedt vanlige mennesker over hele landet om å filme sin verden. Resultatet er blitt Norges første dokumentar bestående bare av innsendt film. Over 900 bidrag har blitt til én historie, satt sammen av en dreven filmskaper med blikk for sammenhenger og kontraster. Vi får ærlige glimt av hverdagen til helt vanlige mennesker: jenta som savner faren sin, gutten som gråter i bilen på vei til jobb og studenteten som savner venner.Regissør Charlotte Røhder Tvedt studerte dokumentarfilm ved Høgskolen i Lillehammer og har jobbet som regissør, produsent og manusforfatter siden 1994. Mellom Oss vant publikumsprisen under OsloPix i 2017.(kan bestilles i uke 3 og 5 2019)

Mine brødre

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

Møte med musikk

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Arbeidsinstituttet. Ta kontakt med DKS-administrasjonen om dere ønsker Møte med musikkFacebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

No Man is an Island

Film, Trinn: VG1-VG3
Carlos, Erffan og Amir treffes for å bade og pilse da en mann ankommer elvebredden og sier at han heter Jesus. Med seg har han et budskap om toleranse, forsoning og brorskap. Novellefilmen No Man is an Island handler om fordommer, tilhørighet og vennskap- og er en imponerende debut av en ung, norsk filmskaper. No Man is an Island er en norsk film laget av en iraner fra Bekkestua, med strålende skuespill av en somalier fra Kristiansand, en kenyanser fra Finnsnes, en baluchistaner fra Oslo og en chilener fra Tromsø. Det er ikke så verst. (Rushprint  nr. 4, 2017)Awards
 2017 - BIFF - Bergen International Film Festival - “Best Norwegian Short Film”
Ali Parandian (regissør) og en av skuespillerne fra filmen besøker skolen med filmen. Etter filmen snakker de med elevene om hvordan filmen har blitt til.

Norsk bergverksmuseum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk Bergverksmuseum er lokalisert i den gamle smeltehytta i Kongsberg sentrum og i Saggrenda, 8 km vest for byen. Museet i Kongsberg består av Sølvverksmuseet, avdeling for bergindustri og norske mineraler, Den kongelige Mynts museum, Kongsberg skimuseum og Kongsberg Våpenfabrikks museum. I Saggrenda ligger Sølvgruvene med tilhørende daganlegg. Norsk bergverksmuseum kan tilby 2 opplegg for skolene:1. GEOLOGIUndervisningen foregår i utstillingen Metaller - fra mineral til identitetsskapende objekt.I vårt globale samfunn knyttes mange mennesker sammen ved hjelp av elektroniske produkter. Dette hadde ikke vært mulig uten metaller. Men hvor kommer metallene fra? Hvordan blir de fremstilt? Hvilke sosiale og økologiske konsekvenser kan mineralutvinningen ha?Utstillingen er delt i tre moduler: Utvinning, gjenvinning og gruver, samfunn, miljø og konflikt. Med en blanding av dokumentarisk fotografi, illustrerte fakta, utstillingsarkitektur og diskusjonstekster spesielt skrevet for utstillingen av professorer, journalister, miljøvitere etc. oppfordrer utstillingen ungdommer til å diskutere de spørsmål som dukker opp i forbindelse med mineralutvinning og forbruksvaner.2. HISTORIEUndervisningen foregår i Sølvverkets samlinger og industriavdelingen.Aktuelle temaer:
  • Hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært grunnlaget for utviklingen av Kongsbergsamfunnet.
  • De to verdenskrigenes virkning for Kongsbergsamfunnet – opprustning før og under den første verdenskrig, nedrustning i mellomkrigstiden, den kalde krigen. Med utgangs punkt i utstillingene gjennomgår museets pedagog det aktuelle temaet. Deretter besvarer elevene spørsmål knyttet til utstillingene og det som er blitt fortalt.






Selfie VGO

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

SLØTFACE

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.

Selv fortalte Sløtface følgende om albumet: 
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Velg noe! Gjør noe! Si noe!»
Tittelen på årets hovedutstilling, Contemporary Chaos, kan sies å være beskrivende for den visuelle opplevelsen som venter publikum. Utstillingen viser et mangfold av kunstuttrykk produsert i ulike medier, deriblant foto, video, maleri, tegning, skulptur og stedsspesifikke installasjoner laget spesielt for Vestfossen Kunstlaboratorium.All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?Om utdøver og produsent
  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Idé/opplegg: Vestfossen Kunstlaboratorium. 

Å leve historien

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter