Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Buskerud

Buskerud fylkeskommune

Postadresse: Postboks 3563, 3007 Drammen

Besøksadresse: Haugesgate 89, 3020 Drammen

Telefon: 32 80 86 79

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 18

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
UKE 48Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Bare spillle ball

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

Blaafarveværket

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Den blå perleBlåfargen fra Modum var i sin tid verdensberømt! Har du lurt på hvordan gråstein kan forvandles til en vakker blåfarge?  Bli med på spennende gruvetur inn til koboltåren inne i fjellet. Etter gruveturen deltar elevene i foredlingsprosessen fra grått til blått gjennom et spennende kjemisk eksperiment (forsøksteknikk). På 1600-1800-tallet jaktet bergmenn på verdifulle metaller i naturen. Man hadde med seg et lite feltlaboratorium i en koffert (kjemisett for mineraler). Via kjemiske eksperimenter fant bergmennene ut om det var forekomster av gull, sølv, kobber, jern eller kobolt i berget. Nå er det elevenes tur til å avsløre bergets skjulte skatter! Elevene får anledning til å lage en vakker blåfarge ut av gråstein via enkle kjemiske grep. Her brukes et identisk feltlaboratorium med de originale ingrediensene til å fremstille blå farge. Skolene bestiller selv transport. Faktura sendes til Buskerud fylkeskommune.Opplegget tar ca. 2 timer. Maks antall elever pr opplegg er 60 stk. 

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.Tilgjengelige datoer:UKE 4108.10.18 - Manon (ballett)10.10.18 - Manon (ballett)11.10.18 - Manon (ballett)UKE 4506.11.18 - Svanesjøen (ballett)07.11.18 - Svanesjøen (ballett)08.11.18 - Svanesjøen (ballett)UKE 209.01.19 - Billy Budd (opera)10.01.19 - Billy Budd (opera)UKE 422.01.19 - Svanesjøen (ballett)UKE 712.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)14.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 819.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 927.02.19 - Rosenkavaleren (opera)28.02.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1006.03.19 - Rosenkavaleren (opera)07.03.19 - Rosenkavaleren (opera)08.03.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1401.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)02.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)03.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)UKE 1509.04.19 - Tryllefløyten (opera)10.04.19 - Tryllefløyten (opera)11.04.19 - Tryllefløyten (opera)12.04.19 - Tryllefløyten (opera)

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.DATOER FOR SKOLEÅRET 19-20 BLIR SNART TILGJENGELIGE HER.

Det performative hus - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

Fri vilje i influensernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
Er skjønnhet noe vi kan sprøyte inn?  Hvem påvirker oss til å tro det? Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film "How do you like my hair"- en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes- enn det vi forventer. Vi tror gjerne at oppfatninga av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med mote. Hvorfor er det sånn? Blir vi påvirket?  Emilie har laget en forrykende formidling som bruker filmen som utgangspunkt for å  se på dagens influensere, bloggere og skjønnhetsindustrien. Hvorfor blir vi så opptatt av utseendet? Blir vi lykkelige av større lepper og større rumpe? "How do you like my hair" har vunnet flere priser, blant annet kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad.

iHuman

Film, Trinn: VG1-VG3
Hvem taster inn kodene for fremtiden vår? Hvordan påvirker kunstig intelligens hvem vi er? iHuman er en politisk thriller som ser på hvordan kunstig intelligens endrer verden. Filmen viser en økende konflikt ti tek-verdenen. På den ene siden hevder store selskaper som Google og Amazon at vi trenger kunstig intelligens for å løse klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. På den andre siden frykter folk som Bill Gates og Elon Musk at kunstig intelligens er den største trusselen mot menneskeheten. Noen sammenligner kunstig intelligens med atombomben fordi vi ikke vet hvilke potensielle krefter den innehar eller konsekvensene av den nye teknologien. Hva er vi på vei mot, og hva er på  vei mot oss? Filmen vises på kino med filmskapere tilstede for å fortelle mer om filmen og svare på spørsmål.
Filmen er under produksjon og har premiere høsten 2019.

Møte med musikk

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Arbeidsinstituttet. Ta kontakt med DKS-administrasjonen om dere ønsker Møte med musikkFacebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

NATIVES av Glenn Waldron (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
NATIVES er en forestilling om hvordan ungdom vokser opp som innfødte i den digitale verdenen. Vi møter tre 14-åringer som alle har ganske dramatiske opplevelser på bursdagen sin. Gjennom tre monologer som vever seg inn i hverandre ser vi hvordan livene deres preges, formes og uttrykkes sømløst i både den virkelige og den digitale tilværelsen. Samtidig er det kort og godt en forestilling om å ikke lenger være barn. Og om hvordan verden kan gi deg et ganske solid slag i trynet når du tar skrittet ut fra det trygge og kjente i barndommen.Dramatiker: Glenn WaldronOversettelse: Kristofer Grønskag
Regi og Scenografi: Nils Petter Mørland
Dramaturgi: Kristofer Grønskag
Videodesign: Oscar Udbye
Musikk: Hanne Hukkelberg​​​​​​​
Kostyme: Cathrine SchermannForlag: Nordiska ApS

Norsk bergverksmuseum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk Bergverksmuseum er lokalisert i den gamle smeltehytta i Kongsberg sentrum og i Saggrenda, 8 km vest for byen. Museet i Kongsberg består av Sølvverksmuseet, avdeling for bergindustri og norske mineraler, Den kongelige Mynts museum, Kongsberg skimuseum og Kongsberg Våpenfabrikks museum. I Saggrenda ligger Sølvgruvene med tilhørende daganlegg. Norsk bergverksmuseum kan tilby 2 opplegg for skolene:1. GEOLOGIUndervisningen foregår i utstillingen Metaller - fra mineral til identitetsskapende objekt.I vårt globale samfunn knyttes mange mennesker sammen ved hjelp av elektroniske produkter. Dette hadde ikke vært mulig uten metaller. Men hvor kommer metallene fra? Hvordan blir de fremstilt? Hvilke sosiale og økologiske konsekvenser kan mineralutvinningen ha?Utstillingen er delt i tre moduler: Utvinning, gjenvinning og gruver, samfunn, miljø og konflikt. Med en blanding av dokumentarisk fotografi, illustrerte fakta, utstillingsarkitektur og diskusjonstekster spesielt skrevet for utstillingen av professorer, journalister, miljøvitere etc. oppfordrer utstillingen ungdommer til å diskutere de spørsmål som dukker opp i forbindelse med mineralutvinning og forbruksvaner.2. HISTORIEUndervisningen foregår i Sølvverkets samlinger og industriavdelingen.Aktuelle temaer:
  • Hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært grunnlaget for utviklingen av Kongsbergsamfunnet.
  • De to verdenskrigenes virkning for Kongsbergsamfunnet – opprustning før og under den første verdenskrig, nedrustning i mellomkrigstiden, den kalde krigen. Med utgangs punkt i utstillingene gjennomgår museets pedagog det aktuelle temaet. Deretter besvarer elevene spørsmål knyttet til utstillingene og det som er blitt fortalt.
Bestilling: Erik Engebretsen  906 93 323  ee@bvm.no




Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: VG1-VG3
22. juli 2011 er en dato som for alltid vil være nådeløst risset inn i vår nasjonale bevissthet. Dagen hvor to terrorangrep ble gjennomført; bombe-eksplosjonen i Regjeringskvartalet i Oslo og massakren på Utøya i Tyrifjorden."Vi må aldri glemme" ble et flammende mantra etter ugjerningen. For en 16 åring i dag er dette snart et halvt liv siden. Norske skoleelevers kunnskap og personlige minner fra 22. juli vil fra nå av være preget av tiden som går.Rekonstruksjon Utøya (2018) er en dokumentarfilm om å overleve og leve videre, og om å gjøre det med traumatiske minner om den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Norgeshistorien. De overlevende Rakel, Mohammed, Jenny og Tore er unike sannhetsvitner som bærer historien. I et tomt, svartmalt filmstudio i Målselv rekonstruerer de i løpet av to uker sommeren 2017, sine sterkt personlige opplevelser fra denne skjebnesvangre dagen 22. juli 2011. Sammen med tolv unge medvirkende og et filmteam gjenforteller og rekonstruerer de fire dagen som ville forandre deres liv for alltid. I denne vonde, vanskelige og verdige dokumentaren vender de fire overlevende tilbake til minnene fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Tross filmens dramatiske og traumatiske bakteppe, finner vi i Rekonstruksjon Utøya en vakker og sterk grunntone, en nerve, som hviler i håp, samhold og fremtidstro om at gjerningsmannen ikke vant; men at demokratiet seiret! Filmen har i 2019 vunnet 2 "Guldbaggen" (høyeste utmerkelse i svensk filmindustri), for beste regi og beste dokumentar.Ellen Lande, filmskribent i Ny Tid har i sin anmeldelse uttalt "Rekonstruksjon Utøya er nær, modig og varm - hvis du bare orker å se én film om Utøya, anbefales det varmt å se denne. "

Selfie VGO

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

SLAM! skrivekurs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SLAM! Skrivekurs gir elevene et engasjerende møte med ny norsk poesi og erfaring med å skrive og fremføre egne tekster.

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Velg noe! Gjør noe! Si noe!»
Tittelen på årets hovedutstilling, Contemporary Chaos, kan sies å være beskrivende for den visuelle opplevelsen som venter publikum. Utstillingen viser et mangfold av kunstuttrykk produsert i ulike medier, deriblant foto, video, maleri, tegning, skulptur og stedsspesifikke installasjoner laget spesielt for Vestfossen Kunstlaboratorium.All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?Om utdøver og produsent
  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Idé/opplegg: Vestfossen Kunstlaboratorium. 

Å leve historien

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter