Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Buskerud

Buskerud fylkeskommune

Postadresse: Postboks 3563, 3007 Drammen

Besøksadresse: Haugesgate 89, 3020 Drammen

Telefon: 32 80 86 79

Antall produksjoner: 22

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Bare spille ball

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Michael Stilsons Bare spille ball handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball er nominert til Uprisen 2019. Den er også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munchm, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."

Blaafarveværket

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
1. DEN BLÅ PERLEBlåfargen fra Modum var i sin tid verdensberømt! Har du lurt på hvordan gråstein kan forvandles til en vakker blåfarge?  Bli med på spennende gruvetur inn til koboltåren inne i fjellet. Etter gruveturen deltar elevene i foredlingsprosessen fra grått til blått gjennom et spennende kjemisk eksperiment (forsøksteknikk). På 1600-1800-tallet jaktet bergmenn på verdifulle metaller i naturen. Man hadde med seg et lite feltlaboratorium i en koffert (kjemisett for mineraler). Via kjemiske eksperimenter fant bergmennene ut om det var forekomster av gull, sølv, kobber, jern eller kobolt i berget. Nå er det elevenes tur til å avsløre bergets skjulte skatter! Elevene får anledning til å lage en vakker blåfarge ut av gråstein via enkle kjemiske grep. Her brukes et identisk feltlaboratorium med de originale ingrediensene til å fremstille blå farge. Skolene bestiller selv transport. Faktura sendes til Buskerud fylkeskommune.Opplegget tar ca. 2 timer. Maks antall elever pr opplegg er 60 stk. 
2. SOSIALHISTORIE OG BILLEDANALYSE
Hvordan påvirket naturresurser og næringsutvikling det norske samfunnet? Hvordan var dagliglivet til mennesker ansatt i bergverk på 1800-tallet? Hvordan tyde gotiske bokstaver? Og hva kan fargen rosa og raske penselstrøk symbolisere?Dette er spørsmål som alle kan besvares på Blaafarveværkets nye DKS-tilbud. Tilbudet «sosialhistorie og bildeanalyse» kombinerer kulturarv og visuell kunst gjennom et dypdykk i Blaafarveværkets sosialhistorie sammen med en deltagende formidling i den årlige kunstutstillingen. Programmet oppsummerer i seg selv Blaafarveværkets rolle som industri- og kunstmuseum.Opplegget er todelt og tar for seg dagliglivet til Blaafarveværkets ansatte, fra de øverste lederne til den nederste fattiglem. Dette gjøres i autentiske omgivelser i direktørboligen på Nyfossum og i arbeiderboligene på Nymoen. Turen ender på Nymoskolen der elevene får i oppgave å tyde et dokument, skrevet på gotisk, fra Blaafarveværkets rikholdige arkiv. Etter endt spisepause, skal elevene selv gruppevis analysere et utvalgt kunstverk i Blaafarveværkets årlige kunstutstilling. Ønsket er at elevene selv skal formidle utstillingen til sine medelever.Tilbudet er etter en idè av Stiftelsen Modums Blaafarveværk i samarbeid med Buskerud videregående skole.Skolene bestiller selv transport. Faktura sendes til Buskerud fylkeskommune.Opplegget er utarbeidet for VG3 og tar ca. 3 timer. Maks antall elever pr opplegg er 30 stk.

Buskerud bygningsvernsenter

Kulturarv, Trinn: VG2
Buskerud bygningsvernsenter tilbyr en fagdag med fokus på bygningsvern og tradisjonshåndverk. Dette er et DKS-tilbud i kulturarv  for elever i videregående opplæring . Fagdagen er retta mot VG2 Byggteknikk, men er også egna for VG1 Bygg- og anleggsteknikk og VG2 Treteknikk.
Fagdagen inneholder:
• teori om kulturminnevernet i Norge og prinsipper for antikvarisk istandsetting• omvisning på friluftsmuseet med fokus på utførte restaureringsarbeider• praktiske øvelser med tradisjonelt håndverktøy (øks, bandkniv, håndhøvler med mer)Viktig! Ta med matpakke og klær til uteaktiviteter. Verktøy holdes av bygningsvernsenteret, verneutstyr må medbringes. Det forventes at medfølgende lærer er delaktig i programmet!

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.

Det performative hus - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

Ellen Andrea Wang Trio

Musikk, Trinn: VG1-VG3
UKE 12
Kontrabassist, vokalist og låtskriver Ellen Andrea Wang vokste opp på bygda i Søndre Land. 17 år gammel dro hun til Praha og kjøpte en kontrabass; hun var nysgjerrig på dette store instrumentet. Er dette noe for meg? Skal jeg tørre å prøve noe nytt?
I dag er Ellen Andrea Wang en nyskapende og prisbelønnet jazzmusiker, og mikser pop- og rock-elementer elegant inn i musikken.
«Dette er det beste besøket vi noensinne har hatt fra Den kulturelle skolesekken», uttalte en elev da trioen spilte på Gjøvik videregående skole tidligere i år.

HELLO

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
UKE 43
I HELLO møter vi tre unge dansere som har flyktet fra hjemlandet sitt.
Gjennom dans, tale og film forteller de sine historier. Historier om å starte på nytt og å lykkes!

iHuman

Film, Trinn: VG1-VG3
iHuman har eksklusiv før-premiere for elever gjennom Den kulturelle skolesekken nå i høst. Filmen har premiere på norske kinoer i mars 2020.Hvem taster inn kodene for fremtiden vår? Hvordan påvirker kunstig intelligens hvem vi er? iHuman er en politisk thriller som ser på hvordan kunstig intelligens endrer verden. Filmen viser en økende konflikt ti tech-verdenen. På den ene siden hevder store selskaper som Google og Amazon at vi trenger kunstig intelligens for å løse klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. På den andre siden frykter folk som Bill Gates og Elon Musk at kunstig intelligens er den største trusselen mot menneskeheten. Noen sammenligner kunstig intelligens med atombomben fordi vi ikke vet hvilke potensielle krefter den innehar eller konsekvensene av den nye teknologien. Hva er vi på vei mot, og hva er på  vei mot oss? Filmen vises på kino med filmskapere tilstede for å fortelle mer om filmen og svare på spørsmål.

INDIGO ENGLEHÅR (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Du er på festen før bygården skal rives, alle snakker i kjeften på deg. Alt er revet, alle danser, du synger og hyler og kliner og elsker og hater. Foreldrene dine skal skilles, du vet ikke hvem du er, du er gravid, du er kåt, mora di skal dø og verden går under i slow motion og alle driter i livet ditt. Hva faen skal du gjøre med det?Svøp meg i englehår er som å bli dratt inn i en Spotify-liste. En musikal som blander teater, konsert, poesi og lys, fordi vi lever intenst akkurat nå og alle snart skal dø.Fredrik Høyer er en av Norges mest lovende dramatikere. Med flere suksesser både nasjonalt og internasjonalt er han også en av Drammens fremste kultureksporter. Peter Michelsen er kjent som gitarist i Donkeyboy. Sammen med regissør og teatersjef ved Brage-teatret Nils Petter Mørland, har de utviklet et helt ny musikkteaterforestilling som turnerer høsten 2019.Dramatiker: Fredrik Høyer
Komponist: Peter Michelsen
Regi: Nils Petter Mørland
Scenografi/kostyme:Katja Ebbel Frederiksen
Lysdesign: Gard Gitlestad
Koreografi: Sandra Gerecke
Sanginnstudering: Espen Grjotheim
​​​​​​​Maske/parykk: Maria Zahl
Produsent: Brageteatret
Plakatfoto: Anne Valeur
Forestillingsfoto: Signe Fuglesteg Luksengard

Møte med musikk

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Arbeidsinstituttet. Ta kontakt med DKS-administrasjonen om dere ønsker Møte med musikkFacebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

Natives

Scenekunst, Trinn: 8-VG3

NATIVES av Glenn Waldron (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
NATIVES er en forestilling om hvordan ungdom vokser opp som innfødte i den digitale verdenen. Vi møter tre 14-åringer som alle har ganske dramatiske opplevelser på bursdagen sin. Gjennom tre monologer som vever seg inn i hverandre ser vi hvordan livene deres preges, formes og uttrykkes sømløst i både den virkelige og den digitale tilværelsen. Samtidig er det kort og godt en forestilling om å ikke lenger være barn. Og om hvordan verden kan gi deg et ganske solid slag i trynet når du tar skrittet ut fra det trygge og kjente i barndommen.Dramatiker: Glenn WaldronOversettelse: Kristofer Grønskag
Regi og Scenografi: Nils Petter Mørland
Dramaturgi: Kristofer Grønskag
Videodesign: Oscar Udbye
Musikk: Hanne Hukkelberg​​​​​​​
Kostyme: Cathrine SchermannForlag: Nordiska ApS

Norsk bergverksmuseum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk Bergverksmuseum er lokalisert i den gamle smeltehytta i Kongsberg sentrum og i Saggrenda, 8 km vest for byen. Museet i Kongsberg består av Sølvverksmuseet, avdeling for bergindustri og norske mineraler, Den kongelige Mynts museum, Kongsberg skimuseum og Kongsberg Våpenfabrikks museum. I Saggrenda ligger Sølvgruvene med tilhørende daganlegg. Norsk bergverksmuseum kan tilby 2 opplegg for skolene:1. GEOLOGIUndervisningen foregår i utstillingen Metaller - fra mineral til identitetsskapende objekt.I vårt globale samfunn knyttes mange mennesker sammen ved hjelp av elektroniske produkter. Dette hadde ikke vært mulig uten metaller. Men hvor kommer metallene fra? Hvordan blir de fremstilt? Hvilke sosiale og økologiske konsekvenser kan mineralutvinningen ha?Utstillingen er delt i tre moduler: Utvinning, gjenvinning og gruver, samfunn, miljø og konflikt. Med en blanding av dokumentarisk fotografi, illustrerte fakta, utstillingsarkitektur og diskusjonstekster spesielt skrevet for utstillingen av professorer, journalister, miljøvitere etc. oppfordrer utstillingen ungdommer til å diskutere de spørsmål som dukker opp i forbindelse med mineralutvinning og forbruksvaner.2. HISTORIEUndervisningen foregår i Sølvverkets samlinger og industriavdelingen.Aktuelle temaer:
  • Hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært grunnlaget for utviklingen av Kongsbergsamfunnet.
  • De to verdenskrigenes virkning for Kongsbergsamfunnet – opprustning før og under den første verdenskrig, nedrustning i mellomkrigstiden, den kalde krigen. Med utgangs punkt i utstillingene gjennomgår museets pedagog det aktuelle temaet. Deretter besvarer elevene spørsmål knyttet til utstillingene og det som er blitt fortalt.
Bestilling: Erik Engebretsen  906 93 323  ee@bvm.no




Påvirka- i influensernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
60 minutter: Med et fyrverkeri av bilder, ”nesetest” for publikum, et manus med stram regi, ferske kortfilmer med profesjonelle skuespillere spilt inn for anledninga, intervju med Tarjei som spilte Isak i Skam og med Emma fra Haugesund. I sentrum av det hele filmskaperen Emilie Blichfeldt og visninga av hennes prisbelønte kortfilm How do you like my hair?

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: VG1-VG3
22. juli 2011 er en dato som for alltid vil være nådeløst risset inn i vår nasjonale bevissthet. Dagen hvor to terrorangrep ble gjennomført; bombe-eksplosjonen i Regjeringskvartalet i Oslo og massakren på Utøya i Tyrifjorden."Vi må aldri glemme" ble et flammende mantra etter ugjerningen. For en 16 åring i dag er dette snart et halvt liv siden. Norske skoleelevers kunnskap og personlige minner fra 22. juli vil fra nå av være preget av tiden som går.Rekonstruksjon Utøya (2018) er en dokumentarfilm om å overleve og leve videre, og om å gjøre det med traumatiske minner om den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Norgeshistorien. De overlevende Rakel, Mohammed, Jenny og Torje er unike sannhetsvitner som bærer historien. I et tomt, svartmalt filmstudio i Målselv rekonstruerer de i løpet av to uker sommeren 2017, sine sterkt personlige opplevelser fra denne skjebnesvangre dagen 22. juli 2011. Sammen med tolv unge medvirkende og et filmteam gjenforteller og rekonstruerer de fire dagen som ville forandre deres liv for alltid. I denne vonde, vanskelige og verdige dokumentaren vender de fire overlevende tilbake til minnene fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Tross filmens dramatiske og traumatiske bakteppe, finner vi i Rekonstruksjon Utøya en vakker og sterk grunntone, en nerve, som hviler i håp, samhold og fremtidstro om at gjerningsmannen ikke vant; men at demokratiet seiret! Filmen har i 2019 vunnet 2 "Guldbaggen" (høyeste utmerkelse i svensk filmindustri), for beste regi og beste dokumentar.Ellen Lande, filmskribent i Ny Tid har i sin anmeldelse uttalt "Rekonstruksjon Utøya er nær, modig og varm - hvis du bare orker å se én film om Utøya, anbefales det varmt å se denne. "

Romeo og Julie på Nationaltheatret

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
VÅREN 2020
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk!
Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».
Skolen organiserer og betaler transport til Nationaltheatret.

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour har Nancy Herz gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.
I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.
Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

SLAM! skrivekurs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SLAM! Skrivekurs gir elevene et engasjerende møte med ny norsk poesi og erfaring med å skrive og fremføre egne tekster.

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KUBATANA er ordet for «samhold» på det Zimbabwiske stammespråket Shona og det er tittelen på årets hovedutstilling på Vestfossen Kunstlaboratorium! Det er en utstilling med afrikanske samtidskunstnere, og en av de mest omfattende presentasjoner av afrikansk samtidskunst hittil vist i Skandinavia. Over 30 kunstnere, fra 19 afrikanske land, som jobber innen et bredt spekter av medier og teknikker vil utforske temaer som spenner fra en kolonial fortid, kollektive mytologier og personlige historier, til utfordringene i dagens Afrika.
All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.
I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?

Villskudd

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
UKE 45
Hva er kunstnerens rolle i dagens samfunn? Kan kunstneren på lik linje med politikere sette agenda? Kan kunstneren bidra til synliggjøring og forståelse av store bevegelser og utfordringer som #metoo og klimakrisen?
Jannik Abel er utdannet på Kunstakademiet i San Francisco og jobber med street art, fotografi, film, billedkunst og skulptur. Hennes verktøy er sprayboks, pensel, kamera og øks.
Med Villskudd ønsker Abel å gi elevene en døråpner inn i kunsten og en presentasjon av kunstnerens rolle i vår tid. Med sin lange erfaring fra kunstfeltet gir hun elevene innsikt i flere kunstproduksjoner. De får kjennskap til kunst i så ulike formater som street art og treskjæring.
Villskudd byr også på en workshop hvor elevene selv får muligheten til å bidra til et konkret kunstprosjekt med materialer og verktøy Abel benytter. Arbeidet begynner med spørsmålene: Hva er viktig for deg? Hva tror du er din generasjons oppgave?
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter